صفحه اصلی > خبرها 


نسخه چاپي

معاون وزیر نفت در امور گاز:

روحیه مشارکت جویی؛ یکی از عوامل پویایی و نشاط در سازمان و جامعه

امیدوارم بتوانیم با ایده‌های بهتر و برتر، سازمانی منسجم و با نشاط داشته باشیم و میزان مشارکت جویی در سازمان را به حد مطلوب برسانیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صبح امروز در همایش «اولین سمینار آموزشی ترویج فرهنگ مشارکت‌جویی» ضمن بیان مطلب فوق، افزود: تجربه نشان داده که اگر بسترسازی در این زمینه صورت پذیرد، به طور قطع پیشرفت‌های چشمگیری در کار خواهیم داشت، بنابراین بایستی علی رغم همه مقررات بتوانیم آن را با مشارکت همه مجموعه و تسریع در انجام فرآیندها در سازمان جاری و ساری کنیم.

وی در ادامه با بیان این که در موضوع مشارکت، الگوهایی از قبل پیاده شده و نیاز به بازبینی و از نو ساختن ندارد، افزود: در اعلامیه حقوق بشر یکی از حقوق این است: حق مشارکت در تعیین سرنوشت خویش و این یکی از مؤلفه های اصلی در کشورهایی است که حکومت دموکراتیک دارند؛ مانند کشور عزیزمان ایران که همیشه مشارکت مردم در نقطه عطف مسائل پیش آمده جاری و ساری است.

تربتی نقطه مقابل مشارکت را بی تفاوتی برشمرد و افزود: در هر جامعه یا سازمانی که این موضوع در آن تسری پیدا کند، باید نگران آن جامعه و یا سازمان بود؛ چراکه در این جامعه به جای اینکه مردم به فکر پیشرفت و ارتقای آن باشند، بیشتر به فکر خود هستند و به خود اهمیت می دهند تا دیگران.

وی افزود: یکی دیگر از مورادی که باید به آن توجه داشت، این است که نباید همه چیز را از حکومت بخواهیم این نشان می دهد که همه نقش مشارکتی خود را کنار گذاشته و انتظار و توقع دارند که گره ها و مشکلات از سوی مسئولین حل و فصل شود.

معاون وزیر نفت در اموز گاز تصریح کرد: برای حل این معضل باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم؛ اصل قضیه جوامع مشارکت جو از دوران کودکی و مدرسه شکل می‌گیرد و در دوران نوجوانی این افراد دوست دارند ایده های خود را به مشارکت بگذارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید از فردمحوری به سمت گروه‌محوری حرکت کنیم، ادامه داد: برای این که روحیه مشارکت در مجموعه جان تازه ای بگیرد، برگزاری چنین کارگاه هایی الزامی است؛ چراکه در این جا می توان با یادگیری روش ها و گوش دادن مسئولین به پشنهادها، برای رسیدن به سازمانی پویا گام‌های درست برداشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با بیان این که بیشترین ضعف ما در نبود مشکل و پیشنهاد نیست، بلکه در فرآیند مشارکت جویی است که در سازمان وجود ندارد، گفت: آنقدر این موضوع را سخت گرفته ایم که آن را تبدیل به یک معضل کرده ایم و این نشست یک شروعی است برای این که چه تدبیری برای ادامه کار بیاندیشیم.

وی خاطر نشان کرد: من به تجربه دریافته‌ام که معمولاً کمیته‌ها در این‌جور موارد جواب نمی‌دهد، چون زمان‌بر است؛ بنابراین من هر مدیر را مسئول پیشنهادات سازمان خود کردم؛ چراکه هر فرد بهترین پیشنهاد را برای سازمان خود می‌دهد.

به گفته تربتی، بیشترین عارضه این کار آن است که مدیر باید مشارکت جو باشد و این روش بهتر از پیشنهادات جواب می‌دهد، ضمن این که بهتر است همه مدیران در جلسه ای جمع شوند و  موضوع ایده تا عمل را تمرین کنند تا شاهد کارآیی بیشتری در این زمینه باشند.

تربتی در پایان تصریح کرد: به باور من، جامعه زمانی شاداب تر و با طراوت تر است که روحیه مشارکت در آن جریان داشته باشد، در این صورت افراد آن نیز از غم جدا می شوند چه در جامعه کوچک تر مانند خانواده و چه در جامعه بزرگتر خودمان.

شرکت گاز پیشرو در نظام پیشنهادها

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، حمید رضا ادیب نیا رئیس امور پژوهش های منابع انسانی و تحول اداری و دبیر شورای همیاری و مشارکت شرکت ملی گاز ایران، اظهار کرد: در فرهنگ ایرانی و اسلامی جایگاه مشارکت، جایگاه برجسته و مهمی است و در این زمینه سفارش های مختلفی از سوی بزرگان دین توصیه شده و فضیلت های بسیاری بر آن برشمرده است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه نظام پیشنهادها در مجموعه شرکت ملی گاز ایران، این شرکت را پیشرو در نظام پیشنهادها دانست و افزود: معمولاً در حوزه نظام پیشنهادها در کشور، شرکت ملی گاز ایران را یک شرکت پیشرو و برند می دانند و در این زمینه شرکت های زیر مجموعه آن بسیار خوب عمل کرده اند.

این مقام مسئول نقش ستاد شرکت ملی گاز ایران را ایجاد زیرساخت ها برای توسعه نظام پیشنهادها در شرکت ها برشمرد و گفت: نظام پيشنهادها با سابقه اي حدود 10 سال ( از سال 87 تا 96 ) طي 2 دوره تشکيل شورا در ستاد فعاليت داشته که در دوره اول شورا جمعاً حدود 150 پيشنهاد دریافت شده است.

وی ادامه داد: در دوره دوم شورا نیز که با اعضاي جديد از  سال 93 آغاز شد، مهم ترین اقدام، برگزاري يک فراخوان با موضوع "بهبود كيفيت و ارتقاي فرآيندها و فعاليت‌ها" بود که طی این اقدام و با جلب مشارکت همکاران ستادي در مجموع فعاليت اين شورا ، حدود 600 پيشنهاد دريافت شد.

ادیب نیا پيشنهادهاي دریافت شده را در حوزه اداری 38 درصد، رفاهی 30 درصد، فنی 27 درصد، بهره وری4 درصد و مالی یک درصد اعلام کرد و افزود: ميزان مشارکت همکاران ستادي در آقایان 65 درصد و در بانوان 35 درصد بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دوره سوم شورا گفت: این دوره از اوایل سال 97 آغاز شده و نهادینه سازی فرهنگ مشارکت جویی، جلب مشارکت حداکثری همکاران در تصمیم‌سازی‌ها، ارتقای اثربخشی نظام پیشنهادها، برقراری تعامل با سایر فرایندهای شرکت و پشتیبانی از تحقق اهداف عالیه شرکت، از رویکردهای شورای سوم است.

رئیس امور پژوهش های منابع انسانی و تحول اداری و دبیر شورای همیاری و مشارکت شرکت ملی گاز ایران در پایان سخنان خود برگزاری 31 جلسه از سال 94 تا سال 96 و راه اندازی و راهبری سامانه یکپارچه نظام پیشنهادها را از اقدامات مهم دبیر خانه شورا، بر شمرد.

 

  • تاریخ درج خبر :
  • 1398/11/01 - ١٦:٣٧
  • تاریخ بروز رسانی خبر :
  • تعداد بازدید خبر :
  • 728